Friday, September 15, 2006

Arsyyntynyt Ulaan Bataarissa

Huh. Mongoliassa siis. Koko mestaan on kaksijakoinen suhde. Kun tulin tanne olin ensin vain uskomattoman helpottunut siita, etta rajanylitys meni niin helposti. Sitten ajattelin, ettei taa juurikaan eroa Venajasta. Kunnes nain ensimmaisen kamelin. Ja sitten paimentolaisteltan. Koko loppumatka mulla olikin haltioitunut ilme kasvoilla. Te ette vittu usko niita maisemia! Vanhoja ihmisia perinnekledjuissa, kuinka sopon autenttista.

Sitten saavuin kaupunkiin. Mulla oli selkea nakemys miten paasta hostellille ja aioin toteuttaa sita. Haluaisin tuoda esiin, etten ole kertaakaan matkan aikana eksynyt ja alan olla kelvollinen kartanlukija. Matkaani tarttui polakkiaija ja buriati-tytto, joka on asunut taalla viime vuoden. Ajattelin, ettei siina mitaan, ihan kiva, etta on seuraa kun katulapset heittelee kivia. (not kidding)

Kuten yleensa, vaikeudet alkoivat tytosta. Hanella oli sangen hyvat aikeet, mutta ei kylla vittu mitaan hajua mistaan. Hanen apunsa johti kahteen taysin turhaan taksimatkaan taysin sekopaisen kuskin kyydissa. Tama tosin maksoi yhteensa noin 50 senttia. Polakki heilui beesissa selittaen, ettei taalla ole turvallista mulle yksin, kun en puhu venajaakaan. No, mulla ei ollut mitaan ongelmia rajalla, toisin kuin silla ja sen takia (varmaan polakki halusi silta pillua, vaikka selitti koko ajan kuinka siperialaiset ja mongolit on niin vitun tyhmia) meidan beesiin tarttui taa buriati tsigu. Taalla Mongoliassa ei juurikaan sujuva venaja jeesaa. Tai ainakin englanti ja avuton hymy auttaa yhta paljon. Eli miehet, lopettakaa se vitun pateminen. Meitsi on ihan vitun sankarimatkailija teihin verrattuna.

Lopulta paastiin hostellille, joka on taynna arsyttavaa hostellivakea. Ja siella pitaa olla ennen kahtatoista. Ei kuulemma ole turvallista. No ei ole vittu missaan. Lopettakaa taa holhoaminen. Onneksi mina ja polakki oltiin yhta mielta siita, etta nyt tarvitaan kaljaa. Sita sentaan sain.

No, enemman kuin Mongoliaan, naa mun vitutukset liittyy varmaan johonkin vitun hormooneihin. Meinasin nimittain hiiltya jo UU:ssa, kun postityontekija huusi mulle venajaksi. Se oli eka kerta matkan aikana. Tai sitten mua vaan arsyttaa, ettei mun norjalainen vastaa mulle. Tapasin tanaan mukavia tanskalaistyttoja, jotka oli tavannut mun norjalaiset junassa. Eli ne on nyt UB:ssa. Eika Vidorista ole kuulut mitaan. No joo. Ehka mun pitais noudattaa Hannun neuvoa. Mirja, lopeta toi lutkailu, ei kukaan ees tykkaa siita. Thanks.

No, iloisempii aiheisiin. Koko matkan ajan olen hahmotellut paassani listaa venalaisista asioista. Tassa olis:

-Kultahampaat. Naita, tai taysin puuttuvia hamapaita on lahes kaikilla. Nain niita niin paljon, etta silma tottui. Koko suu taynna blingblingia ei nayta mun silmiin enaa yhtaan rivolta.

-Kuolleiden johtajien kuvat ja patsaat. Lenin eniten edustettuna. Putinia olen siis onneksi nahnyt vain lehdissa.

-Kadut joiden nimi on Lenina, Gagarina, Karla Marksa ja Kirova. Niita on joka kylassa ja kaupungissa.

-Saippuasarjat jotka sijoittuvat armeijaan tai polisiikouluun. Propagandaa?

-Lapsia kannetaan sylissa rattaiden sijaan.

-Venalaiset rakastaa kirjailijoitaan.

-Rautatiet. Luonteva junakulttuuri.

-Monikulttuurisuus. Siksi on vahan vaikea ymmrtaa rotuongelmia.

-Kauniit naiset, natit tytot. Suurella osalla on tietenkin ihan hirveat kledjut, vahan drag queen -meininki, mutta kadulla nakyy myos ihan uskomattomia DO-tsiguja.

-Komeat miehet, sopot pojat. Venalaisilla miehilla on usein ihanat silmat ja ujo hymy. Vahan liian usein myos univormu.

-Kliseet pitaa paikkansa. Roskaa on paljon, kuten myos ladoja. Pietarin muovipusseista suuri osa on suomalaisia. Teeta juodaan paljon.

-Kaikilla on typerat neonvariset muovitossut.

-Ruoka on rasvaista ja sokerista, mutta pienissa annoksissa. Venalaista pikaruokaa on paljon.

-Ihmiset on ystavallisia. Viranomaiset tai oikeastaan mitkaan etaisesti siihen viittaavatkaan, ei. Tavallinen ihminen on toisen taviksen puolella niita vastaan.

-Yhdella aluaeella on paljon eri-ikaisia taloja. Omaa osaa kerrostalosta kustomidaan vapaasti. Joka paikassa rakennetaan tai korjataan.

-Luulen, etta Kreikassa on vaarallisempaa.

Kiitos meileista ja kommenteista jalleen. Jatkakaa samaa rataa. Juorut erityisen tervetulleita. Alkaa olko huolissa, mulla on kaikesta huolimatta hyva meininki. Rauhaa ja rakkautta.

1 comment:

xxxxxxxxxxxxxxx said...

Hyvaa viikonloppua!