Wednesday, August 12, 2009

ketjuuntuminen

Lisää Kesä-Helsinki vinkkejä, vaikka taitaa tuo auvoinen ajanjakso olla jo lopuillaan... Hesarin yölippa! Ja sieltä valkkaa mukaan tandooritofuleipä. Kyseessä on siis Hesarin ja Flemarin kulmassa oleva lippakioski, joka määrittelee itsensä Ruoka- ja tuoremehubaariksi. Siellä duunissa ollut leppoisa kundi väitti kivenkovaa, että mesta on auki ma-to 21-02 ja pe-la 21-03. Mun mielestä se ei oo kyllä ollu auki ihan näin kattavasti.

Sit oon mietiskelly paljon mestojen puffaamisen etiikkaa, ei niinkään tän blogin puolesta, vaan muiden projektien. Oon kuitnekin tullu siihen tulokseen, että kulutusyhteiskunnassa, kantsii promoo niitä jotka tekee jotain järkevää. Siis mun mielestä järkevää. Vaikka kyllä tää on osa sitä, että ihminen rakentaa itseään kuluttamalla, vaikka rakentaisikin paremmaksi.

Mun mielestä on aina kiva nostaa esiin esimerkiksi ketjuun kuulumattomia kahviloita ja baareja. Mä aina sanon että, koko Franchising-puuhassa on jotain lähtökohtaisesti epäilyttävää. Miksi yrittäjät lähtee siihen? Varmaan siit saa jotain taloudellista varmuutta, en tiiä. Mut samalla menettää yksilöllisyyttä ja omaa määrämisvaltaa. Miksi joku haluis yrittäjä haluis siihen tilanteeseen, että sieltä saa ihan samoja juttuja kuin maailman muustakin neljästätuhannesta? Eikö se olis just se kunnia asia ja ilo päästä ite päättämään ja sitten ottaa asiakkaiden palautetta?

Kaikilla vitun S-ketjuilla ja Hok-ryhmilllä on mun mielestä ollut Suomessa ihan järkyttävä pienten kaupunkien ja kuntien erityispiirteisyyttä nakertava vaikutus. Nykyään jokainen pikkupaikka näyttää ihan samalta ja niistä löytyy ihan samat raflat samoilla listoilla. Lisäksi mä oon ihan sale, että kaupoissakin ruuan hinta on niin korkea sen takia, mitä noi monopoliketjut duunaa. Oon lisäksi kehitelly salaliittoteorian siitä, että Lidlin (iso ketju sekin, tiedän) mustamaalaaminen Suomeen tullessa oli näiden masinoimaa. Terveisin vanha jäärä.

2 comments:

Katja said...

Asian vierestä: franchising on itse asiassa erittäin hyvä tapa aloittaa yrittäjäura - jos sitä nyt uraksi voi kutsua. Pääsee hyvin vähillä eväillä alkuun testatun, riskittömän brandin kanssa. Kun sitten kypsyt vääntämään Kotipizzan Operaa, voit perustaa oman paikan, kohtuullisella liikkeenjohdollisella kokemuksella. :)

Suomalaisen ruokakulttuurin nimissä voisi myös poistaa kaikki ABC ravintolat että intialainen-kiinalainen-italialainen-kebab-yrittäjät. Mutta siihen loppuisi sitten n 90% syöminen "ulkona". Surullista.

Muriel said...

Hei hyvä pointti! Joku järki siinäkin hommassa täytyy olla.

Intialainen-kiinalainen-italialainen-kebab-yrittäjät on musta ihan jees, en varsinaisesti haikaile suomalaisen ruuan perään. Se ei mitään hirveen ihmeellistä oo. Mutta välillä toivois, että ko. porukka tekis duuninsa suuremmalla kunnionhimolla.