Tuesday, July 24, 2007

Ylistämällä alistamaan vaan

Luin puolitutun freelance-toimittajan kolumnin kosmosta (niitä pyörii täällä meillä töissä) viikko pari sitten. Se tyyppi oli viettänyt puoli vuotta Brasiliassa tyttöystävänä ja ilmeisesti tekemällä jotain yleishyödyllistä orpojen halailua.

Jutun pointti oli vanha tuttu, mutta mun mielestä ihan kivasti käsitelty. Eli miten suhtautua siihen, että jossain päin maailmaa naisille ei pelkästään avata ovia vaan mennään vähän pidemmälle. Niiden ei anneta tehdä yhtään vittu mitään. I don't hold anything heavier than a wine glass or a dick.

Niin. Anneta ja anneta. Vaikka mun kannaoton asioihin on silloin tällöin nihilistis-militantti-feministisiä, olen silti hätkähdyttävän perinteinen. Mun mielestä on epäilyttävää, jos pojalla ei ole kunnioittavaa suhdetta äitiinsä ja se ei kanna munkin tvelvaria. Mulla ei varmaan olisi mitään ongelmaa viettää elämää suurperheen äitinä. Isä sais käydä töissä.

Mutta eihän se näin yksinkertaista ole. Mä voin tehdä toisinkin. Mennä yliopistoon ja vaikka mitä hienoa. (Muistaako kukaan sellaista Simpsons-jaksoa jossa Lisasta tulee professori ja yliopistot on kielletty miehiltä?!) Me eletään ensimmäisten naisten aikaa. Kosmon kolumnissakin ole nostettu esiin se, että naisten kohtelu hentoina heikkoina ja hauraina varmasti johtaa siihen, että he tuskin itse ajattelevat olevansa kykeneviä ja pystyviä saatikka sitten että miehet ajattelisivat heistä niin.

Joka tapuksessa, kuten sanoin olen perinteinen. Olen myös hyvä sopeutumaan. Siksi otin vasta tänään kännykän nakkisormiseen käteeni ja soitin huoltomiehelle, kun mun sulakkeissa on jotain häikkää. Mulla ei oo ollu kylppärissä valoa tai pesukonetta sitten niin sanottujen sulekebileiden jälkeen, x viikkoa sitten. Erittäin ystävällinen huoltomies selitti mulle mistä luutavasti on kysymys. Luutavasti joku häikkä jossain sähkölaitteessa, jonka voi testaa. Mun pitää siis ite tehä jotain! Ei vittu.

Ensimmäinen ajatus oli, että nyt joku mies hoitamaan tää juttu. Sitten tajusin että ei mun tuntemat miehet osaa tätä yhtään paremmin. Mulla ei oo sellaista handyman-faijaa eikä nikkaroivaa poikaystävää. Lotta tulee apuun. Katotaan miten käy.

Tästähän vois tehdä jatkosarjan kuvineen. Muriel ja sulake. Nostattaisi varmasti myrskyn.

No comments: